السلام عليک يابن الزهرا ...فدک-۲

بر اساس آنچه گفته شد :

پيامبر ‹ فدك › را به دختر گرامي خود حضرت زهرا (س) بخشيد .

 منظور از بخشيدن اين ملك - چنانكه قرائن گواهي مي دهد - دو چيز بوده:

1- زمامداري مسلمانان پس از درگذشت پيامبر اسلام طبق تصريح مكرر پيامبر ‚ با اميرمومنان بود و چنين مقام و منصبي به هزينه سنگيني نياز دارد . علي(ع) براي حفظ اين مقام و منصب ‚ مي توانست از درآمد ‹ فدك › ‚ حداكثر استفاده را بنمايد . گويا دستگاه خلافت از اين پيش بيني مطلع شده بود؛ كه در همان روزهاي نخست ‹ فدك › را از دست خاندان پيامبر بيرون آورد .

2- دودمان پيامبر ـ كه فرد كامل آن يگانه دختر وي و نور ديدگانش حضرت حسن(ع) و حضرت حسين(ع) بود - بايد پس از فوت پيامبر ‚ به صورت آبرومندي زندگي كنند و حيثيت و شرف پيامبر محفوظ بماند . براي اين هدف پيامبر ‹ فدك › را به دختر خود بخشيد .

محدثان و مفسران شيعه و گروهي از دانشمندان سني مي نويسند :

وقتي آيه « و آتِ ذا القربي حَقه و المسكينَ وبنِ السبيل » نازل گرديد‹ سوره اسرإ/26-- خويشاوندان و مساكين و به راه ماندگان رابپرداز › ؛ پيامبر دختر خود فاطمه را خواست و ‹ فدك › را به وي واگذار نمود.‹ مجمع البيان -ج 3/4411ـــ شرح ابن ابي الحديد - ج6/248 › . ناقل اين مطلب ‚ ابوسعيد خدري است كه يكي از صحابه بزرگ رسول خدا مي باشد .

همه مفسران اعم از شيعه و سني قبول دارند كه اين آيه ‚ در حق نزديكان و خويشاوندان پيامبر نازل گرديده و دختر وي روشنترين مصداق ‹ ذي القربي › ات . حتي در شام هنگامي كه مرد شامي به علي بن الحسين حضرت زين العابدين گفت : خود را معرفي نماي ؛ آن حضرت براي شناساندن خود آيه ي ياد شده را تلاوت نمود ‚ و اين مطلب آنچنان در ميان مسلمانان روشن بود كه آن مرد شامي در حالي كه سر خود را بعنوان تصديق حركت ميداد ؛ به آن حضرت چنين عرض كرد : بخاطر نزديكي و خويشاوندي خاصي كه با حضرت رسول داريد ‚ خدا به پيامبر خود دستور داده حق شما را بپردازد .‹ الدرالمنثور› ج4/176 .

خلاصه كلام آنكه :

در اينكه اين آيه در حق حضرت زهرا و فرزندان وی نازل گرديده ‚ ميان علماء اسلام اتفاق نظر است ‚ ولي در اينكه هنگام نزول اين آيه پيامبر فدك را به دختر گرامي خود بخشيد ‚ ميان جامعه دانشمندان شيعه اتفاق نظر وجود دارد و برخي از دانشمندان سني نيز با آن موافق مي باشند .

...

اللهم عجل لوليک الفرج

 

/ 0 نظر / 13 بازدید